Markedsføring:
Kan innholdsmarkedsføring være noe for din bedrift?
Synes du det er vanskelig å nå frem til kundene med salgsannonser og kortsiktige reklamekampanjer? Har du tenkt på innholdsmarkedsføring? Virker ikke avisannonsen, katalogtjenesten eller reklameflyeren lenger? Har kundene gått lei av rubrikkannonser, postreklame og brosjyrer? Har til og med adwordsreklamen eller facebookannonsen med produktnyheter mistet litt av piffen?
Innholdsmarkedsføring passer småbedrifter
Småbedrifter har ikke reklamebudsjetter til å «rope høyest» med tradisjonell produktannonsering.
Spesielt små og mellomstore bedrifter kan ha utfordringer med å nå gjennom til kundene med direkte produktrettede salgskampanjer. Småbedrifter har ikke reklamebudsjetter til å «rope høyest» med tradisjonell produktannonsering. Innboksen overøses med epostreklame, de profesjonelle markedsførerne forfølger deg med «cookies» og putter inn relevant og kunderettet reklame basert på dine preferanser.
Kundene er i ferd med å utvikle et mentalt «ad-block» filter der hjernen hopper over innhold som ligner i farger og tekst på en reklameannonse, rett og slett for å beskytte seg selv mot overbelastning av innholdsløs informasjon.
Prisene på kommersielle nettannonser øker. Hos Google kunne man for noen år siden gjøre et kupp på klikk annonsering. I dag har prisene på de mest populære søkeordene i hver bransje skutt i været. Så fulgte promoteringstjenestene til Facebook, Linkedin og Snapchat, men også der merkes reklamekronene sakte men sikkert.
…kundene har gått lei av tradisjonell reklame.
Hvorfor er tradisjonell produktrettet markedsføring blitt så vanskelig til tross for alle de nye markedsføringskanalene? Svaret er enkelt – kundene har gått lei av tradisjonell reklame og vet at den som roper høyest ikke nødvendigvis er den som leverer best. Kundene ønsker praktiske løsninger med råd og tips til en enklere hverdag. Det er her innholdsmarkedsføring kommer inn. Med innholdsmarkedsføring går du bort fra vare- eller tjenestefokuset og forteller heller historier om andre menneskers erfaringer eller man løser en konkret utfordring.
Innholdsmarkedsføring skal løse et behov og gi svar
Innenfor innholdsmarkedsføring skriver man lite om seg selv og sin drift, kundene er egentlig mindre opptatt av det. Kundene er mest opptatt av å få løst sitt behov og sine utfordringer på en grei måte. Kan du gjennom tekst, bilder eller video vise kunden gjennom handling hvordan hverdagen kan gjøres bedre har det større verdi for kunden enn å rope høyest om at ditt produkt er best.
Du skal likevel gi innholdet gratis.
Innholdsmarkedsføring krever en del tid å lage og du utleverer en del av dine tanker om gode løsninger. Du skal likevel gi innholdet gratis.
Hvorfor? Enkelt og greit fordi man må «så før man kan høste». Kunden investerer tid og penger på å handle hos deg og gir deg et overskudd, da skal det bare mangle at du investerer tid og gir noe tilbake til kunden. Det er god folkeskikk og det bygger langsiktige relasjoner og tillit. Du viser gjennom handling at du bryr deg og at du er der for kundenes beste, ikke bare for deg selv.
Når er det på tide å ansette den første medarbeideren?
… men det nye er at prosessen skjer elektronisk.
Noen tenker at innholdsmarkedsføring er noe nytt og at det vil forsvinne igjen, men små og mellomstore bedrifter har alltid gjort dette. Uten store markedsføringsbudsjetter har du som liten bedrift alltid vist dine kunder hvordan de skal løse problemet sitt, du har fulgt dem gjennom prosessen og lært eller utført for kunden i praksis hva som skal til for å få jobben gjort.
Men det nye er at prosessen skjer elektronisk. «Smaksprøvene» på din bedrifts nysgjerrighet, kompetanse og kunnskap innenfor ditt fagfelt kan du nå vise til dine potensielle kunder effektivt på nett.
En tømrer søker innhold til sin markedsføring
Hvilket innhold kan du fortelle historier om som kan ha verdi for potensielle kunder?
Hvordan gjennomføre innholdsmarkedsføring i praksis? La oss for eksempel si at du driver tømrervirksomhet. Du skal selge snekkertjenester til rehabilitering av enebolig. Hvilket innhold kan du fortelle historier om som kan ha verdi for potensielle kunder når de skal pusse opp boligen sin?
Noen kunder vil tenke på tips til hvilket arbeid de kan gjøre selv og regelverk rundt dette, de vil tenke på materialvalg og design, på skisseverktøy til å planlegge prosjektet og på måter å sikre at prosjektet blir gjennomført på en trygg måte – for å nevne noe. Hva er det første en potensiell kunde gjør når man skal kjøpe en vare eller tjeneste? Jo, man søker info og referanser bl.a med søk på nettet. Dersom du klarer å nå frem med gode råd og tips som gjør at kunden tar en bedre beslutning styrker du en langsiktig relasjon til kunden.
Les mer om våre mentor og rådgivningstjenester.
Hvordan publisere innholdsmarkedsføring?
En fagblogg, Facebook eller Linkedin nettside kan være egnede utgangspunkt.
Et kriterie for å levere innholdsmarkedsføring er at du har en eiet eller leiet plass for å publisere innholdet. En fagblogg, Facebook eller Linkedin nettside kan være egnede utgangspunkt. Mange tenker at fagbloggen i seg selv skal være trekkplasteret. Så enkelt er det ikke. De færreste fagblogger eller Facebooksider blir besøkt direkte. Det gjelder å utforme innholdet slik at det blir plukket opp av søkemotorer, få linker til innholdet fra andre aktuelle nettsider og/eller annonsere innholdet med betalbare tjenester. Fagbloggen blir bare et «arkiv» for innholdet ditt. Deretter må du gjøre jobben med å få interesse rundt dette.
Man må ikke være spesialist for å komme et godt stykke på vei.
Det kan være lurt å søke kunnskap om hvordan øke trafikk til innholdssider ved å google seg frem eller snakke med andre som har gjort dette før. Man må ikke være spesialist for å komme et godt stykke på vei. Skal du innholdsmarkedsføre profesjonelt og i større omfang vil du nok ha glede av profftips.
Les mer om en ny digital hverdag og skybaserte økonomisystemer.
Det er innholdet som betyr noe, ikke om det er uten skrivefeil.
Et spørsmål som etter hvert vil dukke opp er hvor mye tid du kan sette av til å lage innhold og eventuelt om du skal kjøpe innhold fra tjenesteleverandører. Det er nemlig mulig. I dag er det egne firma som spesialiserer seg på å utarbeide innhold til bruk for innholdsmarkedsføring. Selvfølgelig kan eksterne innholdsleverandører skrive godt, men innholdet blir kanskje mer spennende å lese for kunden når det kommer direkte fra deg som ekspert. Det er du som har spisskompetansen og som kjenner de lokale forholdene og selv har erfart hvordan problemstillingene løses i praksis. Det er tankene, innholdet og løsningene som betyr noe, ikke om det er uten skrivefeil eller har en perfekt ramme.
Les mer om din online regnskapsfører i Bergen.
Del på bloggen din
Trolig har du allerede det som skal til for å komme i gang med innholdsmarkedsføring. De fleste firmaer har en eller annen form for nettside og det er som regel enkelt å legge til en bloggløsning på denne. Eller du kan skrive direkte på bedriftens Facebook eller Linkedin side.
Er dette noe for deg? Vel, det spørsmålet overlates til den enkelte å besvare – her har du i alle fall fått noen innspill på hvorfor innholdsmarkedsføring kan være en smartere og mer verdifull måte enn tradisjonell salgsannonsering både for deg og kunden.
Lykke til!
Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto – «Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode»? Ta kontakt med Arne Devold.
Skrevet av Arne Devold
Kommentarer
Regnskap, skatt og rådgivning
Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.