Starte bedrift:

– «Få det jurdiske på plass!» sier advokat Silje!

Jusskurs for nett gründere er Silje Rastum sin lidenskap. Hun er selv gründer og sluttet i sin trygge advokatjobb for å starte eget advokatfirma. Nå lærer hun andre nett gründere om hvordan man kan unngå oppstartstabbene. «Dårlige juridiske avtaler, kjøpsvilkår og manglende personvernvilkår – mange nett gründere kan skape mer trygghet i driften sin ved å forbedre grunnleggende juss kunnskap» sier Silje. Les Silje sin gründerhistorie her på devoldconsulting bloggen. 

Online kurs juss gründer

Jeg ønsker frihet – jeg starter for meg selv!

Høygravid med mitt fjerde barn sa jeg opp den godt betalte advokatjobben min.

Marsjerte inn på kontoret til sjefen, bestemt i stegene og rak i ryggen. Jeg starter for meg selv!

Det manglet overhodet ikke på stå-på-vilje og tro på at dette kom jeg til å naile!

Jeg ønsket frihet, bestemme selv og å påvirke verden på min måte. Det manglet overhodet ikke på stå-på-vilje og tro på at dette kom jeg til å naile!

Men det ble kanskje ikke heeeelt sånn..

Jeg startet som coach for foreldre som krangler, mange av dem jeg hjalp hadde høykonfliktsaker. Med min hjelp klarte de å løse konflikter i dybden. De hadde fantastiske resultater, selv om det offentlige ikke hadde kunnet hjelpe dem før.

Usikkerheten – er jeg god nok?

Likevel kjente jeg på den samme usikkerheten som de fleste kjenner på når de starter.

Vil dette fungere? Vil jeg klare å tjene nok penger? Er jeg god nok?

Jeg snakket hele det første året om at jeg “holdt på” å starte business. Selv om jeg var godt i gang var det i hodet mitt fremdeles bare noe jeg “prøvde ut”.

Selv om jeg fikk påvirke mange liv, og gjorde ting på min måte, så kunne jeg se langt etter den friheten.

Usikkerhet og utrygghet stod i veien. Og jeg hadde ikke det juridiske på plass. Jeg skulle bare få firmaet opp og gå først.

Om å ta grep selv – få det juridiske grunnlaget for bedriften på plass!

Jeg kunne ikke sitte og vente på at noen andre skulle gi meg trygghet og sikkerhet…

Etter en tid så jeg at dette hang sammen. Jeg kunne ikke sitte og vente på at noen andre skulle gi meg trygghet og sikkerhet, gi meg tillatelse til å ta meg selv og bedriften min seriøst.

Ingen kom til å si at NÅ, Silje, nå er bedriften stor og viktig nok til at du kan bruke tid og energi på det formelle.

Da jeg gjorde den endringen selv, tok meg selv og bedriften min seriøst og fikk på plass et juridisk godt fundamentert rammeverk, det i seg selv gjorde at jeg fikk mye mer trygghet og sikkerhet.

Klar for nye utfordringer – jeg starter eget advokatkontor

Det vistes utad, i hvor synlig jeg turde å være, hvor konkret og tydelig jeg var i markedsføringen min og hvor mye tillit jeg utstrålte.

Jeg satt grenser overfor kunder på en helt annen, komfortabel og trygg, måte.

Og det var først da jeg startet advokatfirmaet mitt.

Jeg solgte rett og slett mye bedre og kundene fikk enda bedre resultater.

Og det var først da jeg startet advokatfirmaet mitt.

For på veien hadde jeg skaffet meg mange gründervenner. Som også hadde fantastiske måter å innovere, hjelpe, bidra i samfunnet, gjøre verden litt bedre på hver sin måte.

Utrygghet gjør at man utsetter arbeidet med leveransevilkår

Og de fleste av dem hadde det på samme måte.

De hadde kanskje en personvernerklæring de hadde googlet seg frem til.

De hadde kanskje en personvernerklæring de hadde googlet seg frem til. “Lånt” eller klippet og limt fra ulike vilkår de fant hos kollegaer eller på nett.

De gjorde et minimum (kanskje) men utsatte og pushet alt det andre:

  • Jeg skal bare få businessen lønnsom først.
  • Jeg tar det om det oppstår et problem..
  • Jeg har jo bare fine kunder
  • Det vil skyve potensielle kunder unna.
  • Folk vil tro jeg bare er opptatt av å sikre meg selv.
  • Det er altfor komplisert.
  • Jeg har ikke råd til at noen fikser det for meg.

Alle visste at de burde ha jussen på plass – men alle hadde gode unnskyldninger for hvorfor det ikke kunne prioriteres akkurat nå.

I bunnen lå den samme usikkerheten og utryggheten som jeg selv hadde følt på.

Og det er jo ofte slik når du driver for seg selv, at du har noen tanker og overbevisninger som holder deg tilbake, og som gjør at du saboterer litt for deg selv.

Myten om at jussen begrenser bedriftens frihet

Aristoteles sa: give me a boy until the age of 7 and I will show you the man.

Aristoteles sa: give me a boy until the age of 7 and I will show you the man.

Det han mente er at grunnlaget for hvordan vi ser oss selv og verden rundt, hvilke valg vi tar og dermed hvilke resultater vi får i stor grad er styrt av hva vi lærte som “sannheter” i de formative årene frem til 7-8 års alderen.

Dette gjelder i stor grad for det juridiske også.

Hvor fanget følte du deg hver gang de voksne rundt deg sa “NEI, det er ikke lov”?

Besøk Silje Rastum på Facebook.

Kanskje de snakket om sleipe advokater som bare skulle tjene penger?

Var det nyhetssaker hvor foreldre/besteforeldre/tanter ikke forstod hvordan en rettssak kunne få dette utfallet?

Dette gjør at mange tror at jussen begrenser deres frihet i business.

…du bare utsetter det – selv om du innerst inne vet at du burde.

At det å ha et juridisk godt rammeverk gjør deg til en sleiping som bare vil beskytte deg selv. Lover og regler er kompliserte, umulige å forstå og forutse, til og med skummelt!

Det viser seg ofte ikke som sånne tanker. Det viser seg mer som en motstand mot jussen, det er tørt og kjedelig, og du bare utsetter det – selv om du innerst inne vet at du burde.

Det er litt som en catch 22. Det er en måte vi saboterer for oss selv på.

For du vet du bør, men du gjør det ikke, så da vil den usikkerheten og utryggheten få lov til å vokse og holde deg igjen fra å gjøre de valgene, den markedsføringen og ha den tryggheten som er nødvendig for å skape tillit hos potensielle kunder og selge.

Hvorfor bør jeg ta kontroll over det juridiske i bedriften min?

Det juridiske påvirker oss altså mentalt og i de valgene vi gjør.

…dersom du stikker hodet i sanden og ikke gjør noe med det, så plasserer du deg selv i den situasjonen du er redd for å stå i…

Men hva er det rent faktisk som kan skje dersom vi ikke tar kontrollen på det juridiske?

Det viktigste er at dersom du stikker hodet i sanden og ikke gjør noe med det, så plasserer du deg selv i den situasjonen du er redd for å stå i – der du ikke forstår jussen, der det påvirker deg og bedriften negativt, der ting kan skje som du ikke forstår og der jussen kan bety liv eller død for bedriften din.

Eksempel fra virkeligheten

Kari starter et enkeltpersonforetak – hun vil både selge onlinekurs, ha coaching og selge noen produkter digitalt. Hun må jo først se hvordan dette går før hun er klar for et AS eller noe sånt! Så det blir et ENK.

Hun vet hun må ha på plass en personvernerklæring og justerer litt på en hun fant hos en coach hun ser opp til.

…klipper og limer litt, og oversetter litt fra noen amerikanske vilkår hun fant på nett.

Den første tiden har hun ingen kjøpsvilkår. Så låner hun litt fra et par andre, klipper og limer litt, og oversetter litt fra noen amerikanske vilkår hun fant på nett.

Plutselig skjer det to ting i bedriften til Kari:

En annen gründer som holder på med noe lignende som henne påstår at hun har markedsført seg for tett opptil hennes produkter, med navn som er for likt og hashtagger som hun har brukt tid på å bygge opp.

Samtidig har den kunden bestemt seg for å klage Kari inn til Forbrukertilsynet og Datatilsynet.

Hun mener at Kari ikke har levert de resultatene som var lovet, hun hadde ikke opplyst om angreretten og slettet ikke opplysningene hennes som hun skulle ha gjort. 

La oss si at Kari har markedsført for tett opp til den andre gründeren.

Kari må da betale erstatning, endre hele brandet sitt som hun har jobbet så hardt med å bygge opp, og dekke både sine egne og den andres advokatkostnader.

Men hva om Kari ikke har gjort noe galt?

Dersom Kari ikke har gjort noe galt, har hun likevel mest sannsynlig brukt et års tid på denne saken.

Tid, hodebry, utrygghet, energi som hun kunne ha unngått dersom hun hadde sjekket godt nok opp i om andre het det samme og varemerkeregistrert det hun kunne.

Den vanskelige kunden har virkelig misforstått en ting og to. Det er de alle enige om. Men Kari hadde ikke klare vilkår på plass, og som den profesjonelle var hun den som var nærmest til å unngå misforståelser og ha en klar forventningsstyring.

Kari har dermed ikke levert i henhold til avtalen kunden trodde de hadde. Kari får ikke betalt for produktet sitt og må betale advokatkostnadene både for seg selv og kunden.

All PR er god PR.. eller?

Dersom de kommer frem til at kunden ikke kunne tolke uklarhetene fra Kari på den måten kunden hadde gjort, så vil den uklarheten som Kari har ansvar for kunne føre til at Kari likevel må betale for sin egen advokat.

Uansett har hun også her brukt tid, penger og energi helt unødvendig – for det kunne vært unngått med gode vilkår.

I tillegg til at de sakene som har vært har gjort at folk har snakket, ryktet har gått, og Kari må bruke tid og energi på å forklare folk rundt hva som EGENTLIG skjedde.

All PR er definitivt ikke god PR.

All PR er definitivt ikke god PR.

Firmaet til Kari har ikke gått med et veldig stort overskudd enda, og med den tapte inntjeningen sakene har medført har ikke firmaet råd til å dekke de kostnadene som kom.

Siden Kari har et enkeltpersonforetak er det ikke noe skille mellom henne og bedriften. Kreditorene velger derfor å ta utlegg i huset og bilen hennes, der hun bor sammen med den familien hun ville skape frihet for. Hun står nå i fare for at begge deler må tvangsselges for at hun skal kunne dekke kostnadene til firmaet.

Kari vil i noen tilfeller gå personlig konkurs.

Knyter det seg i magen?

Og det er her gründere ofte reagerer på en av to måter.

Enten har du gjennom historien til Kari funnet grunner til at du og Kari ikke kan sammenlignes, at dette ikke gjelder for deg i din bedrift. Når dette med konkurs kommer opp så kjenner du det knyter seg i magen og du lukker nettleseren. Uten å gjøre noe med det.

Eller så kjenner du også at det knyter seg litt i magen. Men du bruker det som brennstoff for å få kontroll på det juridiske, finner ut hva du trenger i din bedrift og gjør det som skal til for å minimere risiko.

Hvem vil du være – vil du bli tatt seriøst?

Juss er ikke i hovedsak der for å la noen vinne eller tape. Det er forberedelse, minimering av risiko og alt som kan gjøres for at du skal slippe å måtte bruke mer tid, energi og kostnader enn nødvendig tid, på unødvendige misforståelser og konflikter.

Hvis ikke du tar deg selv og bedriften din seriøst – hvordan kan du da forvente at potensielle kunder skal ta deg seriøst?

Den litt ubehagelige sannheten er; hvis ikke du tar deg selv og bedriften din seriøst – hvordan kan du da forvente at potensielle kunder skal ta deg seriøst?

Vi vil faktisk heller kjøpe av dem som har alt på plass, når jussen er gjort på riktig måte og når det vi har på plass av juridiske elementer er veloverveide ting, som du forstår og som kunder forstår.

For det er ikke noe poeng med kjøpsvilkår eller personvernerklæring som er like tungleste som lovene du leter gjennom. Det er uklart og ser til tider ut som det er skrevet av en full danske. Det gir ikke deg noe trygghet, og det skyver unna kunder.

Slik kommer du i gang med det juridiske i bedriften din

Det er noen ting du kan gjøre for å sette i gang, og som gjør at du begynne å få den oversikten du trenger over det juridiske og ta litt mer kontroll på det.

Hvordan ser bedriften din ut – der fremme?

Det aller første jeg anbefaler at du gjør er at du kjenner godt etter hvorfor du startet.

Hva er viktig for deg, for kundene dine, hva ønsker du å oppnå? Kanskje du som meg startet for å skape mer frihet og bestemme selv – hvordan ser det ut, rent praktisk og faktisk?

Hvilke grenser trenger du for deg selv og for kundene dine?

Hvordan ønsker du å markedsføre, å snakke med folkene dine, og på hvilken måte skaper du kontakt og har samtaler med dem?

Hvem er du og firmaet ditt? Er det spesielle verdier som er viktige?

Og hvordan ønsker du at du og firmaet ditt skal oppleves? Både når alt går på skinner og når ting ikke går fullt så bra.

Jeg anbefaler å bruke dette som et utgangspunkt for å la tankene vandre, skrive ned hva du ser for deg, ønsker og vil jobbe mot.

Årsakene er:

  • 1: Du må vite hvor du skal, og begynne å ta valg basert på det i dag, for å komme dit
  • 2: Juss gir sjeldent helt klare svar. Du må vurdere hensyn opp mot hverandre, og tolke hvordan reglene kan brukes i din bedrift. De valgene er mye lettere å ta når du har en klarhet i hvordan du ønsker at bedriften skal se ut.

Hva er formålet med reglene – lettere vurderinger

Formålet med jussen i business er (enkelt forklart) at bedriften din skal være lønnsom – det er bra for samfunnet vårt. Og at de som er i kontakt med deg skal kunne stole på deg.

Det å vite dette gjør jussen ofte litt mindre skummel for mange.

Dette må du ha med

Det er et stort område, og det som kanskje er vanskeligst er å vite HVA du faktisk må sette deg inn i.

Derfor vil jeg gi deg en oversikt over hva som er mest gjennomgående i bedrifter som markedsfører digitalt:

  1. 1: Salgsvilkår. Produktet ditt har juridiske kontaktpunkt. Både pris, rabatter, forventningsstyring av kunder, oppfølging, rettigheter og beskyttelse mot kopiering er elementer knyttet til produktet ditt som har juridiske vurderinger. Vilkår for salg/kjøp er kanskje det viktigste og som mange enten unngår eller gjør for dårlig.
  2. 2: Markedsføringsloven. Salgssystemet ditt er gjennomsyret av juss. Markedsføring på sosiale medier, hva som er lov å sende på dm, når du kan sende eposter og hva du kan si når du selger på et webinar er bare noen av delene. Gå gjennom måten du markedsfører og selger på, det å gjøre det juridisk riktig vil hjelpe deg tiltrekke riktige folk. Markedsføringsloven § 15 gjelder både for epost og dm/pm – sett deg inn i den.
  3. 3: Personvern. Dette er det området flest vet at de ikke vet. Personvernerklæring MÅ på plass før noen besøker nettsiden din. Den er kun en informasjon ut til dem som er der – og du skal følge opp det som står der innad i bedriften.
  4. 4: Ansettelser. Her er det forskjell på fast ansettelse, frilansere og ikke-ansatte arbeidstakere, sett deg inn i hvilke rettigheter og plikter som følger med det å skalere bedriften din
  5. 5: Skalering av bedriften. Skal du øke omfanget av bedriften må du ha inn folk (punkt 4) og det er lurt å se på automatisering. Dersom du automatiserer ting før du har det juridiske på plass kan uheldige situasjoner få vokse seg store før du oppdager dem. Så jo før du kan skape oversikten, lage rutiner og SOP-er som også får med det juridiske jo bedre er det.

Det er ikke sexy, men heller ikke valgfritt…

Det skaper en helt egen trygghet i bedriften din, som viser seg i måten du markedsfører på og folkene du tiltrekker deg.

Til sist vil jeg bare si at det juridiske er noe som tar tid. Men den tiden du bruker nå gir deg igjen enormt mye tid og energi ved å slippe å bekymre deg og være usikker. Det skaper en helt egen trygghet i bedriften din, som viser seg i måten du markedsfører på og folkene du tiltrekker deg.

Denne delen av det å drive bedrift er ikke sexy. Men det er nødvendig dersom du skal unngå at småting får ødelegge mer enn nødvendig og for at du skal kunne skape den bedriften du faktisk ønsker.

Hvis du kjenner at dette er vanskelig så er du mer enn velkommen til å ta kontakt med meg. Jeg hjelper gründere og små bedriftseiere både én til én hvor jeg gjør mye av det juridiske for deg og i et online kurs som heter Juss for Online Gründere.

Hele poenget med det er at du skal få på plass det juridiske som trengs på en forståelig og effektiv måte. Med maler, sjekklister og korte videoer.

Og med en dose mental trening, for ellers vil du fortsette å lage gode unnskyldninger for hvorfor du ikke får det gjort.

Målet er at du, bedriften og kundene dine kan være trygge, at du kan tiltrekke deg flere bra kunder, og være klar for å skalere til den friheten som du drømmer om.

Har du spørsmål rundt det juridiske i bedriften din kan du kontakte meg på silje@rastum.no.

Dette sier en av de trivelige kundene om kursopplegget mitt:

Lese flere av våre historier og innlegg om næringsliv? Her finner du innholdsoversikt for devoldconsulting bloggen. 

Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting-bloggens motto: “Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode”? Ta kontakt med Arne Devold.

Kontakt en rådgiver

Kommentarer

Legg igjen en kommentar





Devold Consulting Regnskap i bergen - møt teamet

Regnskap, skatt og rådgivning

Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.

Aktuelle tjenester

Vil du motta vårt
neste nyhetsbrev?


Kommentarer

Legg igjen en kommentar