Hvordan registrere reelle rettighetshavere?
Registeret for reelle rettighetshavere finnes hos Brønnøysundregistrene her.
Hvem er registreringspliktig for registeret for reelle rettighetshavere?
De som er pliktige til å registrere opplysningene om reelle rettighetshavere er:
- Juridiske personer, enheter og andre sammenslutninger som
- Driver virksomhet i riket, eller
- er registrert i riket (inkl. Svalbard og Jan Mayen)
- Forvaltere av utenlandske truster og lignende arrangementer
De forskjellige foretaksformene som er pliktige til å innlevere opplysninger finnes som en oversikt her.
Hvem skal registreres i registeret for reelle rettighetshavere?
En reell rettighetshaver ved direkte eierskap er en fysisk person som innfrir ett eller flere av følgende kriterier:
- eier mer enn 25% av virksomheten
- kontrollerer mer enn 25% av stemmerettighetene i virksomheten
- har rettighet til å utpeke eller avsette over halvparten av styremedlemmene i virksomheten
- utøver innflytelse eller kontroll på annen måte
NB! Merk at definisjonen på «reelle rettighetshavere» avviker i «Lov om register over reelle rettighetshavere» og «Hvitvaskingsloven». Mer informasjon om ulikhetene i definisjonene finnes her.
Hva er fristen for å registrere reelle rettighetshavere i Brønnøysund?
Fristen for å registrere reelle rettighetshavere for år 2024 i Brønnøysund er satt til 31. juli 2025 – datoen er samkjørt med fristen for å levere årsregnskapet.
Etter denne første innfasingsperioden vil fristene være som følger:
- Nystiftelse: 14 dager etter registrering i et offentlig register
- Endringer: Senest innen 14 dager
Hvor kan jeg finne en utvidet veileder om relle rettighetshavere?
Brønnøysundregistrene har laget en utvidert veileder til mer informasjon om registeret for reelle rettighetshavere – du finner veilederen her.
Hvilken informasjon må regnskapsfører ha for å dokumentere reelle rettighetshavere før registrering?
Hvis du ønsker bistand fra regnskapfører til å registrere reelle rettighetshavere er det viktig for regnskapsfører å kunne dokumentere opplysningene. Aktuell dokumentasjon kan være:
- Stiftelsesdokumenter
- Vedtekter
- Aksjeeierbok
- Aksjonæravtaler
Regnskapfører vil normalt både opprette en egen oppdragsavtale på jobben, sikre en dokumentert risikovurdering og be om en egenerklæring på at opplysningene er levert fullstendig.
På grunn av ansvarsforhold vil en regnskapsfører ikke ønske å bare registrere opplysningene i registeret uten nevnte dokumentasjon.