Markedsføring på nett:

Hvordan bli synlig på Google

Synlig på google

«Hvordan bli synlig på Google?» er et spørsmål mange gründere stiller seg. Det hjelper lite med en fin nettside om kundene ikke finner deg på Google søk. Vi kom i kontakt med Ole Petter på et webforum som resulterte i dette blogginnlegget om hvordan bli synlig på Google – såkalt søkemotoroptimalisering (SEO). Til forskjell fra betalt annonsering er SEO arbeid noe du delvis kan gjøre gratis selv og du kan få hjelp fra en SEO konsulent. I dette innlegget forteller Ole Petter deg hva som er viktig å fokusere på når du vil bli synlig på Google.      

Skrevet av Ole Petter Molvig.

Google er et sted hvor mange henter sine kunder.

Mitt navn er Ole Petter, jeg jobber som SEO konsulent og hjelper daglig bedrifter med søkemotoroptimalisering igjennom selskapet jeg driver sammen med samboeren min. Jeg har vært så heldig å få skrive et gjesteinnlegg på denne bloggen om hvordan du kan få mer gratis trafikk til din nettside.

…optimalisere nettsiden sin for å få mer av det jeg kaller organisk trafikk men som på godt norsk kan kalles «gratis trafikk»

Som bedrift så er man avhengig av å få nye kunder, Google er et sted hvor mange henter sine kunder. Google har flere forskjellige måter eller kilder du kan få trafikk fra. De har annonsene i søkeresultater og de har oppføringene under annonsene. I tillegg så har de Google Maps og oppføringene som ligger der. Som bedrift så får man gjerne litt trafikk gratis og så må de aller fleste betale for resten av trafikken. Det mange ikke vet er at man kan optimalisere nettsiden sin for å få mer av det jeg kaller organisk trafikk men som på godt norsk kan kalles «gratis trafikk».

Kan innholdsmarkedsføring være noe for din bedrift?

Hvordan bli synlig på Google: Bruk tid på nettsiden din

Veldig mange tror at en nettside kun skal inneholde navn, bilder og en adresse.

Dette er det første tipset jeg gir alle som ønsker å få trafikk fra Google og alle andre søkemotorer er å bruke tid på nettsiden din. Veldig mange tror at en nettside kun skal inneholde navn, bilder og en adresse. Det holder ikke hvis man ønsker å få kunder fra Google, da må man jobbe med hele siden. Hvis man ønsker å få trafikk fra Google så bør man ha:

  • – Godt innhold
  • – God brukervennlighet
  • – Rask nettside
  • – God struktur

Dette er selve grunnmuren for å kunne rangere i Google. Til tross for dette så er det veldig mange som ikke har dette på plass og dette er en stor mulighet for deg.

Innhold

Innhold på en nettside er helt essensielt for å kunne rangere.

Innhold på en nettside er helt essensielt for å kunne rangere. Det skal selvfølgelig ikke være innhold for innholdet sin del men innhold som er relevant for den virksomheten dere har. Før så kunne man rangere med en veldig kort tekst og med en fengende tittel med nøkkelordet. Sånn er det ikke lenger, ihvertfall i de fleste tilfeller.

Våre skybaserte systemløsninger.

På vanlige undersider så trenger du ikke å tenke på antall ord men at det er nok for å forklare tjenestene eller produktet dere tilbyr. Dette skal ikke gå på bekostning av konvertering så dette må gjøres på en skikkelig måte. Se gjerne på hvordan jeg har valgt å bruke innhold på forsiden på Søkemotoroptimalisering.com.

Hvis du f.eks er en tannlege så lag gjerne innhold rundt de vanlige spørsmålene sekretæren får på telefon før og etter behandlinger.

I tillegg til undersider så bør man ha en plass man kan publisere artikler og nyheter. Et veldig godt tips her er å bruke denne til å besvare spørsmål dere normalt får fra flere kunder. Dette er en unik måte å «spinne ideer» til unikt innhold på din nettsider. Hvis du f.eks er en tannlege så lag gjerne innhold rundt de vanlige spørsmålene sekretæren får på telefon før og etter behandlinger.

Struktur

…så kan man gjøre artiklene mer «lesbare» ved å dele innholdet inn i overskrifter og underoverskrifter.

Når du skriver innhold på din side, enten om det er til artikler eller undersider så kan man gjøre artiklene mer «lesbare» ved å dele innholdet inn i overskrifter og underoverskrifter. Da blir selv en litt komplisert underside eller artikkel med mange detaljer enklere å lese.

Man har 4 typer overskrifter å velge:

H1 – Hovedoverskriften (bruk kun en per underside eller artikkel)

H2 – Underoverskriften (bruk gjerne opptil flere men maks 10)

H3 – Underoverskrift under H2 (bruker denne for å bryte underpunkter opp i ennå færre punkter.

H4 – Denne brukes sjeldent

Hvordan starte nettbutikk?

Brukervennlighet

En nettside må være enkel å bruke og innholdet må være lett tilgjengelig for den besøkende. Gamle nettsider har gjerne en litt dårlig meny og det kan være vanskelig å finne innhold. På nye nettsider så pleier brukervennlighet være i fokus men det finnes selvfølgelig dårlige eksempler her også. Det viktige er å tenke på den som besøker nettsiden når man lager design og eventuelle funksjoner.

Det kan egentlig sammenlignes med å ha en butikk som er enkel å finne frem i og som er skiltet riktig.

I tillegg så handler brukervennlighet om å lage gode nettsider som har riktig størrelse på bilder, riktig størrelse på bilder og lenker korrekt. Det kan egentlig sammenlignes med å ha en butikk som er enkel å finne frem i og som er skiltet riktig.

Hvordan drive bedre -10 tips til småbedrifter.

Hastighet på nettsiden

Det er ingenting som er verre enn å vente på noe eller noen.

Det er ingenting som er verre enn å vente på noe eller noen. Dette vet Google og derfor belønner Google nettsider som er raske. De nettsidene som ikke er raske blir ikke belønnet og de får kanskje ikke den trafikken de fortjener.

Hvis man er usikker på om nettsiden man har i dag er treig eller ikke så har Google laget et verktøy til deg. Det forteller deg om du er grønn,gul eller rød sone med din nettside. Den gir deg i tillegg en rask diagnose på hva som må fikses for å øke hastigheten på din nettside. I mange tilfeller er det kun bilder som holder igjen hastigheten på nettsiden. Hvis du i dag har et byrå eller en annen bedrift som «drifter nettsiden» din, da anbefaler vi at du kontakter dem for å be de fikse hastigheten på din nettside.

Hvordan bli synlig på Google: Linker/Lenker

En lenke er når en annen nettside lenker til deg, dette betrakter Google som en slags anbefaling av din nettside.

Når man har alle faktorene ovenfor på plass så må man tenke på linker eller lenker. En lenke er når en annen nettside lenker til deg, dette betrakter Google som en slags anbefaling av din nettside. Det betyr at man selvfølgelig ønsker flere lenker inn til sin side for at Google skal se at dette er en god nettside.

Starte bedrift? Klar for nye utfordringer?

Veldig mange som ikke kjenner til hvordan Google fungerer vil nok da tenke at det må være en god ide å opprette mange nettsider som lenker til bedriftens nettside. Heldigvis så fungerer ikke dette. Google ser nemlig på hver nettside og vurderer disse ut i fra lenkene for å beregne troverdighet til en nettside. Så hvis man hadde lenket helt «ferske nettsider» så hadde hatt null troverdighet.

Derfor er en ennå bedre strategi å få lenker fra troverdige nettsider. Hvis det ikke er en helt fersk bedrift så kan man prøve å få lenker fra kunder, samarbeidspartnere og leverandører. Dette er ofte de «enkleste» lenkene å få og de første man burde bruke energi på å få.

Ønsker du kontakt med Ole Petter – mob 45505704 eller epost: olepetter@søkemotoroptimalisering.com. 

Lese flere av våre historier og innlegg om næringsliv? Her finner du innholdsoversikt for devoldconsulting bloggen. 

Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto  – “Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode”? Ta kontakt med Arne Devold.

Kontakt en rådgiver

Kommentarer

Legg igjen en kommentar





Devold Consulting Regnskap i bergen - møt teamet

Regnskap, skatt og rådgivning

Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.

Aktuelle tjenester

Vil du motta vårt
neste nyhetsbrev?


Kommentarer

Legg igjen en kommentar