Kunstgalleriet lindaskaret.com

Starte nettbutikk:

Starte nettbutikk

Å starte nettbutikk er en aktuell salgskanal for mange gründere i disse tider. Nettbutikken lindaskaret.com nyter suksess med å selge egen kunst. Ved å bruke nettbutikken som salgskanal slipper kunstneren fordyrende distribusjonsledd. I tillegg har hun valgt å starte og drifte nettbutikken selv. Linda er også et eksempel på at man kan nå langt med å bruke en enkel og rimelig nettbutikkløsning. 

Starte nettbutikk: Selger kunsten sin i egen nettbutikk med digitalt kunstgalleri

…og tilbyr moderne kunst i delikate fargepaletter, som passer perfekt inn i det skandinaviske interiørbildet.

Linda Skaret er bosatt i Trondheim og tilbyr moderne kunst i delikate fargepaletter, som passer perfekt inn i det skandinaviske interiørbildet. En av teknikkene hun bruker heter alkoholblekk. Det er et flytende medium som blant annet blåses utover papiret og gir et spennende uttrykk og særegne teksturer. Akrylmaling og digital illustrasjon er også blant teknikkene hun bruker.

Linda liker å blogge. Vi oppdager kunstneren i et av hennes blogginnlegg og ønsker å spørre henne om hun kan tenke seg å dele sine erfaringer. Om hun kan fortelle om det å starte nettbutikk og hvordan det er å være kunstner med eget digitalt kunstgalleri. Linda takker ja og deler sin gründerhistorie med oss her. 

Hvilken bakgrunn har du og hvordan startet kunstkarrieren din?

Jeg har gjennom hele livet hatt en dragning mot tegning, maling og det å bruke kreativiteten min.

Jeg har gjennom hele livet hatt en dragning mot tegning, maling og det å bruke kreativiteten min, og da jeg skulle begynne på videregående var det en selvfølge for meg å gå formgivingsfag som igjen førte meg videre til studier innen grafisk design.

Etter det har jeg jobbet med markedsføring, grafisk design og merkevarebygging spisset mot retail og netthandel.

Jeg har sittet både på byråsiden og inhouse og jobbet med stort og smått innen digitale og trykte medier, som prosjektleder/koordinator og designer.

Akkurat hvor kunstkarrieren min startet synes jeg er litt vanskelig å svare på, for jeg har alltid tegnet og malt som en hobby ved siden av studier og jobb, men jeg begynte så smått å selge bildene mine i 2017.

I januar 2018 lanserte jeg nettbutikken.

Du er flink til å blande kunst opp mot interiør og fargekombinasjoner i veggmaling, hva er historien rundt akkurat denne utviklingen?

Akkurat det har jeg nok tatt med meg etter å ha jobbet i markedsavdelingen til et firma som solgte interiørprodukter i over 4 år. Der jobbet vi hele tiden med å sette sammen produkter og farger for å skape inspirerende og flotte stylinger, og det handler jo mye om at ting passer godt sammen og gi en god følelse.

Jeg vil gjerne hjelpe kundene mine å sette sammen harmoniske rom som gir dem glede i hverdagen.

Og sånn er det med bildene mine også, jeg vil gjerne hjelpe kundene mine å sette sammen harmoniske rom som gir dem glede i hverdagen.

Vi mennesker er jo ganske forskjellige, men jeg vet at det er mange som er som meg i form av at vi blir glade av vakre omgivelser. Med det mener jeg ikke nødvendigvis et strøkent hjem til en skyhøy prislapp, men at vi omgir oss med de fargene og den stilen vi selv liker ekstra godt, og at det kjennes riktig, personlig og fint ut.

For til syvende og sist så er det ikke noe «rett og galt» når folk skal innrede hjemmene sine med kunst og veggfarger. Det handler om at de skal skape et hjem som de selv liker, men jeg vet at mange synes det å sette sammen farger er vanskelig, så da hjelper jeg gjerne til med å komme med forslag til bilder og fargekombinasjoner for å gjøre det enklere for dem.

Når forstod du at du kunne leve av kunsten og nettbutikken?

Det startet som en hobby, og jeg vil tro at mange som har vært i samme situasjon som meg har tenkt på det å leve av hobbyen sin som en slags hemmelig drøm helt i starten, men så slår man det bort som en fullstendig urealistisk tanke, fordi det ville vært for godt til å være sant.

Det er litt som å plante et frø. Drømmen vokser sakte men sikkert mens man pleier den, og nye idéer dukker opp hele veien. Jeg har deltatt på arrangementer, lest mange bøker, lyttet til podcasts og slukt alt som har handlet om å starte opp for seg selv, drive en bedrift og har bygget videre på den kunnskapen jeg allerede hadde om markedsføring og netthandel.

Hobbyen vokste seg større og større, og plutselig så satt jeg der med forretningsmodeller, priskalkyler og regnet på bruttofortjeneste.

Våre skybaserte økonomiløsninger.

For å svare litt mer konkret på spørsmålet, så husker jeg at jeg høsten 2018 så potensialet i at hobbyen på sikt kunne bli noe jeg kunne leve av. Og fra sommeren 2019 hoppet jeg i det og det har gått enda bedre enn jeg hadde håpet på forhånd.

Men selv om det går bra nå, så tar jeg ingenting for gitt og jobber kontinuerlig med å ha flere ben å stå på innenfor kunsten og med å utvikle både meg selv, bedriften og det kunstneriske uttrykket mitt.

Hva har nettbutikken betydd for virksomheten din?

De første kundene fant veien til nettbutikken min gjennom sosiale medier.

Så var det egentlig litt som en snøball som begynte å rulle, litt markedsføring her og litt der vokser seg sakte men sikkert til høyere besøkstall. Det tar gjerne litt tid, men konsekvent og målrettet jobbing vil jeg si er gode stikkord for å sikre en fin vekst.

Hvilke andre måter markedsfører du deg på?

Jeg har stilt ut på flere utstillinger og messer som blant annet Oslo Design Fair og Boligmessen. Jeg har fått en del omtale i magasiner og aviser, samt at designsamarbeidet med Kremmerhuset har gitt bildene mine god synlighet. Ellers er jeg aktiv i flere sosiale medier og har et nyhetsbrev.

Allikevel synes jeg det aller viktigste er god kundeservice. Jeg er veldig opptatt av å hjelpe kundene mine og å gi dem en fin opplevelse når de tar kontakt eller bestiller kunst av meg. Kundeservice er kanskje ikke direkte markedsføring i seg selv, men en fin handleoppevelse kan føre til at kundene forteller venner og familie om bildene mine, og det er jo virkelig den beste formen for markedsføring som finnes.

Hvordan bli synlig på Google?

Hvordan gikk du frem for å starte nettbutikk? Noen utfordringer underveis?

Helt i den spede begynnelsen prøvde jeg meg på en slags «nettbutikk light-variant» på en nettside som lar små hobbyentusiaster selge produktene sine.

Starte nettbutikk: Velge riktig nettbutikk løsning

Jeg kjente fort at det ikke var riktig for meg, da jeg ikke hadde særlig kontroll over hvordan ting skulle se ut og jeg fikk alt for lite innsikt i form av statistikk fra f. eks Google Analytics. Da var det bare å sette i gang og gjøre research for å finne riktig nettbutikkløsning for meg. Jeg endte opp med Squarespace, og er stort sett veldig fornøyd med den.

Squarespace er en veldig brukervennlig plattform og du trenger ikke kunne kode noe fra bunnen av for å få til å lage en flott nettside med denne løsningen. Jeg har foreløpig gjort alt til nettbutikken min selv, bortsett fra at jeg innimellom har bedt om litt hjelp fra kundeservicen deres for å fikse de litt mer avanserte tingene.

Det skal sies at jeg har jobbet ganske mye med webdesign og nettbutikker før, og det er jo selvfølgelig erfaringer som kommer godt med her.

Starte nettbutikk: Hjelpesider og ferdige integreringsløsninger viktig

En annen ting som er verdt å nevne er at det er veldig mange gode hjelpesider på Squarespace hvor de viser steg for steg hvordan du kan løse typiske utfordringer. Det er gull verdt!

Det er også mange andre apper og løsninger som har ferdiglagde integreringer til Squarespace, om du trenger å legge til noe som ikke allerede finnes på plattformen eller rett og slett ønsker å fortsette med en tjeneste du bruker fra før.

Best i test regnskapsprogrammer.

Starte nettbutikk: Overkommelig oppsett og bruke mobilen til enkelt vedlikehold

Jeg husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte på å sette opp nettbutikken helt fra starten, men jeg tipper 3-4 dager.

Jeg husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte på å sette opp nettbutikken helt fra starten, men jeg tipper 3-4 dager. Også har jeg lagt til litt mer etterhvert da, selvfølgelig. Vedlikeholdet går også smidig, og jeg kan gjøre enkle endringer på nettsiden fra mobilen om jeg oppdager noe når jeg er på farten.

Hva er viktig å tenke på når du skal selge kunst i en nettbutikk?

Etterhvert som du har begynt å få litt kunder så merker du antagelig at det er noen spørsmål som går igjen, og da vil jeg anbefale å svare på disse spørsmålene i form av informasjon som ligger enkelt tilgjengelig på nettsiden, så folk slipper å lure på det. Er det en eller to som spør deg om noe, så er det helt sikker flere som lurer på det samme.

Gjør det så enkelt, tydelig og pent som mulig og gjør det på en måte som gjenspeiler deg og personligheten eller merkevaren din.

Ung gründer suksess – nettbutikken Boblehuset.no

Hva koster det med lisenser og programvare pr. måned å drive en nettbutikk?

Jeg tipper jeg er oppe i kanskje en 8-9.000 i året.

Det kommer vel litt an på hva du tar med i regnestykket, hvor fancy løsning du ønsker, og hvor mye hjelp du trenger, men en enkel variant kan man sikkert få fra rundt 3.500 i året.

Jeg tipper jeg er oppe i kanskje en 8-9.000 i året. Og de store nettbutikkene som har helt skreddersydde løsninger koster naturligvis mye mer enn det.

Hva står øverst på ønskelisten av forbedringer i virksomheten din?

Jeg ser hele tiden på måter å effektivisere rutinene mine i takt med at bedriften vokser og volumet på ordre i nettbutikken øker, så det er mange små og gradvise forbedringer som foregår hele tiden.

Akkurat i disse dager ser jeg blant annet etter en god løsning for å kunne vise produktene mine i flere valuta i nettbutikken. Det er ikke en automatisk løsning som følger med plattformen jeg bruker i dag, men det hadde vært veldig praktisk for mine utenlandske kunder.

Jeg tenker en del på hvordan jeg vil gjøre det fremover. Skal jeg ansette noen eller vil jeg fortsette å jobbe alene? Eller kanskje jeg skal vurdere å leie inn litt ekstra hjelp på noen områder.

Den vanskelige første ansettelsen – når er det på tide å ansette medarbeidere?

Hva betyr bloggen din for promotering og å gjøre kunsten din kjent? Er det viktig å blogge når du har nettbutikk?

Bloggen er et veldig fint sted å kunne samle opp litt mer utfyllende saker enn mye av det jeg deler i sosiale medier. Jeg bruker den mye til inspirasjon og til å fortelle om nyheter.

…mange som finner meg gjennom bloggen.

Her kan jeg gå mer i dybden og jeg ville nok syntes at nettsiden min var et kjedeligere sted å besøke om det ikke var for bloggen. Den er også veldig bra for søkemotoroptimalisering og det er mange som finner meg gjennom bloggen.

Jeg anbefaler alle som har nettbutikk å blogge, så fremt de setter av tid å holde den litt oppdatert. Du kan godt kalle det noe annet om du vil, som f. eks «Nyheter», «Inspirasjon» eller hva det måtte være.

Hvis du skulle velge et bilde du er mest fornøyd med, hvilket ville du velge?

Oi, den var vanskelig. Jeg har ikke én favoritt, jeg har mange.

Og ofte blir nye bilder favoritter helt til jeg har laget noen nye igjen.

Jeg er veldig glad i blått og grønt, gjerne med detaljer i gull eller andre litt varmere nyanser sammen med seg… så jeg må kanskje trekke frem disse to bildeparene akkurat nå: Ethos Gold og Devoted Green.

Kjekkeste kommentaren du har fått fra kunde?

Jeg er så heldig å ha veldig hyggelige og rause kunder, som har gitt meg mange fine tilbakemeldinger, men jeg kan jo trekke frem en av de skriftlige anbefalingene jeg har fått på Facebook-siden min her da:

“Vakre bilder laget med kjærlighet! I tillegg til at jeg fant det helt spesielle til mitt hjem, fikk jeg fantastisk personlig service! Helt unikt Kan virkelig anbefale alle å kjøpe sin kunst av superdyktige Linda! ★★★★★”
— Marthe Julie Vollan

Hva er dine topp fem råd til andre som vil komme i gang med egen nettbutikk?

  • Du må vite hvem som er målgruppa di og ha det i bakhodet hele tiden når du jobber med nettbutikken.
  • La personligheten/merkevaren din være godt synlig og gjør det tydelig hva som er formålet med nettsiden.
  • Sørg for å ha nok informasjon om produkter, bestillingsprosess og gi kundene dine svar på det de lurer på, før de rekker å lure. 
  • Gjør det enkelt for kundene å ta kontakt om de har noen spørsmål.
  • Og et siste lite tips her, til de som ikke liker å selge noe: Minn seg selv på at du har et fantastisk produkt som noen vil ha stor glede av, og ved å gjøre ditt produkt godt synlig så gjør du kundene dine en tjeneste, for de leter etter akkurat det du har å tilby.

Besøk kunstgalleriet lindaskaret.com på Facebook.

Lese flere av våre historier og innlegg om næringsliv? Her finner du innholdsoversikt for devoldconsulting bloggen. 

Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto  – “Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode”? Ta kontakt med Arne Devold.

Vil du vite mer?

Kommentarer

Legg igjen en kommentar





Devold Consulting Regnskap i bergen - møt teamet

Regnskap, skatt og rådgivning

Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.

Aktuelle tjenester

Vil du motta vårt
neste nyhetsbrev?


Kommentarer

Legg igjen en kommentar