Ung gründer:
Suksess med Boblehuset.no
Boblehuset.no drives av Mona Bergo. Hun har elsket å bade hele livet. Ved en tilfeldighet oppdaget hun «badebomber» på Youtube. Hun syntes imildertid prisene på produktene var for høye og kvaliteten for lav. Derfor startet hun eksperimentering med egne oppskrifter og begynte å produsere sine egne «badegleder». Mona mener produktene skal være rene og veganske. Nå har salget tatt av og nettbutikken Boblehuset.no er blitt en ung gründer suksess. Hun klarer ikke å produsere nok og gleder seg til å ansette flere etter jul.
En ung gründer suksess – det hele virker surrealistisk
Mona er en tøff jente, hun driver sin egen nettbutikk Boblehuset.no. Der selger hun egenproduserte badeartikler – badebomber, boblebiter, badesalt, badestøv, såper, sjampo, bodybutter, leppebalsam m.m.
Da devoldconsulting bloggen oppdaget hva hun hadde klart å få til spurte vi om å få til et intervju. Historien er inspirerende for unge gründere, og kanskje spesielt for de som søker andre utfordringer enn skolebenken som karriere vei.
Med diagnosen ME har Mona vist at man kan få det til selv med alvorlige lidelser. Det står det enorm respekt av.
Da vendepunktet kom og du innså at dette kom til å bli en suksess – kan du beskrive den følelsen?
Men jeg sitter ofte og undrer på hva som har skjedd, og hvor heldig jeg er… ikke alle får det til slik.
Jeg har egentlig aldri innsett det, for å være helt ærlig. Det er derfor alt virker så surrealistisk. Jeg forstår ikke helt at «lille meg» har fått til så mye, på så kort tid. Så det hele er veldig utrolig, synes jeg.
Men jeg sitter ofte å undrer på hva som har skjedd, og hvor heldig jeg er… ikke alle får det til slik.
Klar for nye utfordringer – starte bedrift?
La oss starte fra begynnelsen – hvordan kom du på grunder ideen med Boblehuset?
Ideen kom egentlig litt flyvende. Jeg trykket rundt på YouTube som mange andre når de ikke har bedre ting å bruke tiden på. Der kom jeg plutselig over videoer av badebomber «in action».
Derfor ønsket jeg å lage min egen badebombe til personlig bruk.
Jeg har hele livet elsket å bade, men aldri hørt om badebomber. Jeg prøvde å søke opp badebomber på Google, men prisene var sjokkerende. Derfor ønsket jeg å lage min egen badebombe til personlig bruk.
Første «batch» ble såpass stor at jeg tenkte jeg like greit kunne legge noen ut for salg blant vennene mine.
Våre skybaserte systemer – på tide å flytte regnskapet inn i skyen?
Etter bare noen få måneder var det flere butikker som ønsket å videreselge produktene jeg lager. Inntektene og utgiftene økte og jeg startet et aksjeselskap. Det siste året (2019) har Boblehuset.no hatt en voldsom vekst.
Nettbutikk har vært en god løsning for meg
Foruten et lokalt showroom selger du varene dine i nettbutikk til hele landet. Hva har vært de største utfordringene med å lage nettbutikken?
Jeg sliter mye med å konsentrere meg når ting tar for lang tid. Når alle produktene skal legges inn med informasjon og bilder er det til tider utrolig frustrerende.
Samtidig synes jeg tekniske ting som design og lignende er vanskelig, men jeg er veldig stolt over slik nettbutikken både ser ut og fungerer nå.
Hvordan synes du nettbutikken din har klart seg så langt?
Det tar tid å komme i gang med en nettbutikk. Det var ikke alltid jeg gikk med overskudd de første månedene, det vil jo alltid ta tid å komme over oppstarts kneika, men jeg var fornøyd så lenge jeg ikke gikk for mye i minus. Så skjedde det som gjør denne gründerhistorien så kjekk. Salget begynte å ta av.
Besøke boblehuset.no og kikke på spennende badegleder
I år vil vi ha solgt for ca. kr. 900.000 i nettbutikken. For meg er det en stor suksess.
Hvor kommer varene dine fra?
Ingrediensene mine kjøper jeg for det meste i Norge, England og Amerika.
Har venner og familie heiet på deg og grundertilværelsen din?
Uten familien min hadde jeg aldri vært i stand til å gjøre dette.
Absolutt. Uten familien min hadde jeg aldri vært i stand til å gjøre dette.
De står oppstilt så fort jeg trenger hjelp eller støtte til noe, og trenger jeg hjelp med produksjonen slår de til der også.
Ung gründer om kapasitetsutfordringer og forbilder
Det er stor konkurranse innenfor skjønnhet og helseprodukter. Hvordan klarer du å nå kundene for å vise frem varene i nettbutikken?
Jeg greier dessverre ikke å produsere nok, og opplever derfor at det jeg produserer forsvinner bare noen få timer etter at det er laget.
For å være helt ærlig så merker jeg ingen særlig konkurranse. Såvidt jeg vet er jeg en av de største i Norge innen akkurat dette, og får bare flere og flere kunder som kommer over til meg av både kvalitets og prismessige grunner.
Jeg greier dessverre ikke å produsere nok, og opplever derfor at det jeg produserer forsvinner bare noen få timer etter at det er laget.
Det er derfor på tide med et nytt lokale og flere ansatte, som skal skje i Januar om alt går etter planen.
Jeg har også noe som jeg selv ser på som helt unikt. Jeg lager/formulerer oppskriftene helt selv, og bruker mye tid på å finne de aller beste ingrediensene.
Les Elisabeth sin ung gründer historie – Uplift Events lærer deg pusteteknikkene
Er det ikke det beste, lar jeg heller være å lage produktet. Det skal være rene, veganske ingredienser, og naturlige der dette er mulig.
Alt handler om kvalitet, og her tror jeg at mye av suksessen min ligger.
Jeg er også spesielt opptatt av at produktene skal passe til svært sensitiv hud, da jeg selv har dette, og vet plagene med å finne gode produkter. Jeg selger aldri noe jeg ikke bruker selv, da er det ikke godt nok. Alt handler om kvalitet, og her tror jeg at mye av suksessen min ligger.
Jeg bruker kun sosiale medier til å vise produktene mine. Jeg opplever ekstremt god respons av å vise frem produktene på sosiale medier,
samtidig som kundene mine viser produktene når de bruker de. Dette blir en runddans, som gjør at flere og flere hele tiden hører om produktene.
Har du noen grunder forbilder?
Om jeg en dag greier å oppnå noe som han, så har jeg lykkes.
Mitt største forbilde er min morfar, Lars Røgenes. Han var en hardtarbeidende, familiekjær, og råtøff gründer. Om jeg en dag greier å oppnå noe som han, så har jeg lykkes.
Jeg har også en vanvittig sterk mor og far, som også er daglig leder, og gründer. Uten disse to, hadde jeg aldri vært der jeg er i dag.
Hvorfor har du valgt å bli ung grunder?
Jeg har hele livet ønsket å lykkes økonomisk, og å være min egen sjef. Jeg liker svært dårlig å bli fortalt hva jeg skal gjøre, og dette har derfor alltid vært drømmen.
Som mange andre med interesse for å drive for seg selv har jeg prøvd forskjellige nettverkssalg for å lykkes. Som de fleste vet er det kun få som faktisk ender opp med å tjene noe på dette.
Jeg tenkte kun på det som hobby, men en dag eksploderte det.
Det morsomste av alt, var at jeg aldri hadde en stor plan med Boblehuset. Jeg tenkte kun på det som hobby, men en dag eksploderte det.
Jeg sitter fremdeles og lurer litt på hva som har skjedd, og er utrolig rørt og takknemlig for alle som ønsker å kjøpe produktene fra Boblehuset.
Det er helt surrealistisk at jeg på så kort tid har vokst så enormt, og nå når ut til hele Norge.
…tanken på å være ung ufør resten av livet gjorde meg livredd.
Jeg kjemper også en daglig kamp mot sykdommen ME, og tanken på å være ung ufør resten av livet gjorde meg livredd.
Jeg har av en eller annen grunn alltid sett for meg en større fremtid, og jeg var derfor ikke villig til å gi opp så lett. Det er vondt å tenke på alle de syke rundt i verden som aldri får en sjanse.
Så når jeg først faktisk har muligheten til å bygge noe stort, er det ikke aktuelt å la det passere. Jeg kjemper meg daglig gjennom blod, svette og tårer, men vil aldri gi opp drømmen.
Det har vært lite tid til noe som helst annet enn jobb, men jeg mener at om du virkelig ønsker noe så stort, så må du ofre visse ting. Det nytter ikke å jobbe med noe en time daglig, og tro at alt skal gå på skinner. Det krever hardt arbeid, men er veldig verdt det!
Hva kan andre unge grundere lære av din historie og hva har vært dine suksessfaktorer?
Å aldri gi opp. Markedet er utrolig tøft, og det vil ofte føles som om ting og mennesker vil dra deg ned, men det gjelder å holde fokus, og gi alt. Hvis du ønsker noe hardt nok, så tror jeg at nesten alle kan oppnå det med riktig fremgangsmåte.
Kom igang med regnskapsoppdrag hos regnskapsfører
Jeg har også noen få kjekke jenter jeg sponser, og uten disse hadde nok ikke suksessen vært like stor.
Jeg har også noen få kjekke jenter jeg sponser, og uten disse hadde nok ikke suksessen vært like stor. Jeg tror derfor at alt en trenger av «reklame» er sosiale medier. Det er her de fleste er i 2019.
Har du flere grunderideer som du drømmer å komme ut på markedet med?
Nei, faktisk ingenting. Jeg ønsker å satse alt på det jeg driver med nå.
Kunne du tenke deg å kikke på Monas badebomber og andre badegleder – besøk nettbutikken her og Facebook siden.
Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto – “Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode”? Ta kontakt med Arne Devold.
Kommentarer
Regnskap, skatt og rådgivning
Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.