Markedsføring på web:
Hvorfor er det smart med firmablogg?
Hvorfor er det smart med firmablogg? Dette spørsmålet engasjerer Mathias Moe i Din Tekstforfatter. Smartere og mer verdifull markedsføring mot kundene er viktig. I stedet for å «skrike» et produktbudskap i annonseringen, byr du på din kunnskap og gir kundene lesverdig innhold. Når du skal treffe godt med budskapet, gjelder det at interesserte kunder finner deg. Det får du til med SEO-arbeid på nettsider og i blogginnlegg!
Skrevet av Mathias Moe.
Firmabloggen er en del av bedriftens markedsføring
…vil en blogg bidra til å inspirere og engasjere besøkende på nettstedet ditt.
Stadig flere bedrifter har en egen firmablogg. Hvorfor har egentlig dette blitt en så viktig del av bedriftens nettside? Uansett hvilken bransje du opererer i, vil en blogg bidra til å inspirere og engasjere besøkende på nettstedet ditt.
En firmablogg gir deg en ypperlig mulighet til å fylle nettsiden din med verdifullt innhold. I dag er tekstinnhold og content marketing en viktig del av mange bedrifters markedsføringsstrategi. Hvordan kan innhold bidra til å synliggjøre bedriften din?
Klar for å starte egen bedrift?
En lidenskap for godt innhold
Lidenskapen min for innhold begynte tidlig. Gjennom ungdomsårene elsket jeg skoleoppgaver der vi skulle skrive. Aldri hadde jeg derimot forestilt meg den veien jeg tok.
Løsningen ble å starte opp som tekstforfatter på nett.
Etter å ha giftet meg i USA høsten 2018, sto jeg uten jobb og Green Card (arbeidsrettigheter). Løsningen ble å starte opp som tekstforfatter på nett.
Din Tekstforfatter ble født sent i 2018. Gjennom godt innhold på vår firmablogg, har vi klart å overbevise mange bedrifter om at nettopp denne kanalen er perfekt for markedsføring.
Vi selger nemlig en tjeneste som vi selv bruker hver eneste dag. I dette innlegget håper jeg på å gi deg inspirasjon til å benytte firmabloggen aktivt i markedsføringen din!
Bedre SEO med firmablogg
Enten du er gründer, markedsfører eller bedriftseier, har du helt sikkert hørt om begrepet «SEO». Dette er en forkortelse for søkemotoroptimalisering, og det går enkelt forklart ut på ulike teknikker for å synliggjøre nettsiden sin i søkemotorer.
De fleste kjøp av varer eller tjenester starter for forbrukernes del med et søk i Google.
De fleste kjøp av varer eller tjenester starter for forbrukernes del med et søk i Google. Det klikkes oftest her på de første treffene som dukker opp når forbrukere søker på spesifikke søkeord. Derfor er det viktig for deg at nettsiden din ikke havner for langt ned i treffresultatene!
SEO handler med andre ord om å optimalisere nettsiden sin, slik at Google og andre søkemotorer fremhever den i trefflistene sine. For å få dette til, er det nødvendig med kvalitetsinnhold på nettsiden. Det er her en firmablogg kommer inn i bildet!
Ved å flette inn relevante søkeord i blogginnleggene dine – og benytte andre SEO-metoder – vil nettstedet til bedriften bli mer synlig på nett. Bruk derfor din firmablogg som et verktøy for SEO.
Hvordan skrive en lesverdig og god tekst for firmabloggen?
Søkeordsanalysen er ikke bare nyttig for SEO. Ved hjelp av denne kan du nemlig også finne ut av hva som interesserer målgruppen din. Engasjerende og leseverdig innhold trenger ikke være så vanskelig i 2020.
Et godt tips for å skrive engasjerende innhold, er å forme dine blogginnlegg etter spørsmålene.
Spesielt spørsmålene som stilles i Googles søkefelt er en gullgruve. Et godt tips for å skrive engasjerende innhold, er å forme dine blogginnlegg etter spørsmålene. Da gir du direkte verdi til din målgruppe.
Se også gjerne gjennom andre innlegg som ranker høyt i Google. Hvilket innhold fokuserer de på, og hva er det som er bra/ikke bra? En trenger ikke finne opp hjulet på nytt, og konkurrenter kan gi mye inspirasjon for hva målgruppen ser etter!
Hvem skal skrive innholdet på firmabloggen?
En god firmablogg handler også om at innholdet går i dybden. Det vil være naivt å tro at et firma som Din Tekstforfatter for eksempel kan erstatte den fagkompetansen som egne arbeidere sitter på.
Allikevel er det et poeng i å bruke en profesjonell tekstforfatter i jobben med å kommunisere budskapet bedre. Et ikke veldig ukjent fenomen, er at fagpersoner gjerne kommuniserer med et utslitt bransjespråk.
Spesielt viktig er det å kommunisere enkelt dersom du skal selge til privatkunder uten stor produktkunnskap. Selv når du selger B2B-produkter der kunden vet mye, kan en tekstforfatter som avlaster deg være veldig behjelpelig.
I travle perioder er det ikke uvanlig at firmabloggen blir nedprioritert. Det er tross alt derfor denne undersiden gjerne er blant de mest nedstøvede hos norske bedrifter i dag.
Kan innholdsmarkedsføring være noe for din bedrift?
Hvor ofte bør man skrive innlegg på firmabloggen?
De lærde strides om frekvens av innlegg på firmabloggen. Her er det dessverre ingen fasit. Din Tekstforfatter poster innlegg hver eneste dag. Vår bransje er fullstappet av interessant innhold som vi vil dele.
Kanskje har ikke din bransje så mye å ta av, og da lønner det seg neppe å pumpe på med uinspirert innhold. Det viktigste rundt frekvens, er at innholdet fortsatt skal kunne gi verdi.
Post inspirert innhold så ofte du kan, og se hva bransjestandarden er.
Mitt tips er: Post inspirert innhold så ofte du kan, og se hva bransjestandarden er. Innlegg hver eneste dag er helt topp, men et par ganger i uken er nok mest realistisk for de fleste.
Merk at enkelte SEO-guruer mener at frekvens på bloggen kan være knyttet til din rangering i søkemotorene. Dette tyder nemlig på at du gir kundene kontinuerlig verdi i form av innhold.
SEO-metoder for en firmablogg
Det finnes en rekke ulike teknikker som hjelper deg med søkemotoroptimalisering av et blogginnlegg. Her er noen tips til hva eksakt du kan gjøre for å oppnå økt synlighet med en firmablogg:
- – Bruk relevante søkeord som ikke allerede benyttes av «alle andre» konkurrenter
- – Anvend hyppige overskrifter og relativt korte avsnitt
- – Inkluder punktlister i blogginnlegget
- – Unngå lange setninger
- – Lag en relevant tittel og metabeskrivelse (inkluder gjerne søkeordet her også!)
- – Bruk bilder med tilhørende bildetekst
Innholdsmarkedsføring er i vinden
Content marketing eller innholdsmarkedsføring er i vinden som aldri før. Kort fortalt handler denne markedsføringsmetoden om å gi leserne innhold som faktisk er verdifullt eller interessant, og da ikke bare selgende.
…unngå at teksten fremstår som selgende reklame.
En firmablogg er en perfekt plattform for innholdsmarkedsføring. Del gjerne innhold som er relevant for tjenestene du tilbyr, men unngå at teksten fremstår som selgende reklame. Du kan for eksempel lage et lærerikt blogginnlegg, for deretter å linke til varer eller tjenester du selger.
Våre skybaserte økonomiløsninger.
Fordelen med innholdsmarkedsføring er at potensielle og eksisterende kunder får økt tillitt til merkevaren din. De ser ikke bare på bedriften din som en «butikk», men en kilde til kunnskap og informasjon.
Deling i sosiale medier
En annen fordel ved å ha en firmablogg, er at du kan dele innleggene i sosiale medier – som for eksempel Facebook. Dersom innholdet oppleves som engasjerende eller interessant blant følgerne dine, er sjansen stor for at de vil dele innholdet videre.
Slik kan du få gratis markedsføringshjelp gjennom sosiale medier. En firmablogg bør derfor ha innlegg som virkelig engasjerer målgruppen! Vit derfor hvem du skriver for.
Start din firmablogg i dag!
En firmablogg er ikke bare et sted du kan lufte tankene dine og dele idéer. Bloggen kan være et viktig verktøy for effektiv markedsføring. Bruk bloggen til å dele engasjerende SEO-innhold, og oppnå flere klikk på nettsiden din.
Lag en firmablogg du også, og implementer dette i din markedsføringsstrategi!
Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto – “Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode”? Ta kontakt med Arne Devold.
Kommentarer
Regnskap, skatt og rådgivning
Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.