Markedsføring:
Unike butikk konsepter
Gøril H. Florvaag har engasjert seg for å hjelpe selvstendig næringsdrivende til å lage unike lokale butikker. Hennes lidenskap er å lære butikkeiere å hoppe bukk over janteloven og få dem til å by på seg selv og vise sine unike kvaliteter. Hun vil ha spennende selvstendige små butikker som supplerer utvalget i de store kjedebutikkene. Gøril driver nettstedet Butikkutvikler.no og er aktiv på sosiale medier. Her deler hun noen erfaringer og tips med våre blogglesere.
Skrevet av Gøril H. Florvaag.
…masseproduksjon av varer og tjenester gjør hverdagen vår enklere.
Vi lever i en tid hvor kjeder og masseproduksjon av varer og tjenester gjør hverdagen vår enklere.
Samtidig gjør kjedene og masseproduksjon også livene våre kjedeligere! De unike konseptene, og de unike varene går det ganske langt i mellom.
Samtidig gjør kjedene livene våre kjedeligere!
Undertegnede jobber som butikkutvikler, i all hovedsak med selvstendige, unike butikker. Det som gjør jobben min så utrolig spennende, og ikke minst givende, er alle de fine menneskene jeg møter. Mennesker som har tatt et valg og våget satse på å drive sin egen butikk. Og det er ikke bare enkelt i dagens overflodssamfunn.
Hvordan drive bedre? 10 tips til småbedrifter
…vi oversvømmes av uendelige valgmuligheter.
Samtidig som forbrukerhverdagen vår på mange måter har blitt enklere, oversvømmes vi allikevel av uendelig med valgmuligheter. Morgendagens butikker har skjønt dette og tilrettelegger sine konsepter for å tilby nøyaktig det kundene vil ha, og de fjerner «støyen» for kundene.
Hvis kundene ikke «forstår» konseptet ditt, så vil ikke butikken eller bedriften overleve.
Er det noe man har anledning til når man er liten, og ikke har kjedetilhørighet, så er det å snu seg raskt for å tilpasse seg kundens ønsker og behov. Samtidig sliter enkelte med å bli tydelige nok for kundene. Det å være tydelig i kommunikasjon med kundene er ekstremt viktig for å overleve. Hvis kundene ikke «forstår» konseptet ditt, så vil ikke butikken eller bedriften overleve.
Få hjelp av Gøril til å lage et unikt butikk konsept.
Tre konkrete ting du kan gjøre for å være tydelig og unik:
1. Bruk enhetlig profilering på alle fronter. Bruk butikknavnet/logoen konsekvent i skilting, både i og utenfor butikk, på kvittering, på poser, så vel som i sosiale medier.
2. Bruk deg selv i markedsføringen. Ved å vise hvem du er og hva du kan blir kundene kjent med deg, får tillit til deg, og vil handle hos deg.
3. Ha fokus på å finne gode løsninger for kunden, i stedet for å ha fokus på hva du ønsker å selge. Ved å spørre kunden hva kunden faktisk ønsker vil du få en mer fornøyd kunde.
Kunstkolonialen i Lillesand.
En av mine kunder som til gagns mestrer disse tingene er Trine, fra Kunstkolonialen i Lillesand. Trine har et helt unikt konsept, hun våger å vise seg frem og byr på seg selv.
Ikke bare har hun fått lokale kunder, hun har faktisk satt Lillesand på kartet, og gjort butikken til en destinasjon. Folk er i dag villig til å dra ganske langt for å besøke et unikt konsept.
Der kjedene blir som «upersonlige maskiner», vil du som selvstendig butikk eller bedrift alltid kunne være unik, fordi det finnes bare en av deg! Det er det ingen som kan slå deg på.
Men da må du også våge å stikke deg litt ut og frem. Du må våge å være synlig, og du må by på deg selv. Produktene du tilbyr blir ofte litt underordnet, for det er totalopplevelsen som sitter igjen hos kunden.
Vi hjelper deg med mentortjenester og regnskap.
Det å hele tiden være kundefokusert og endringsvillig er suksesskriterier som går igjen hos de som lykkes.
Ønsker du å gjøre ditt konsept like unikt som Kunstkolonialen i Lillesand? Bli kjent med Gøril og hennes ideer – www.facebook.com/butikkutvikler – www.butikkutvikler.no og www.butikkutvikler.blog.
Ønsker du å dele en historie fra næringslivet under devoldconsulting bloggens motto – «Dele erfaringer og kunnskap – gjøre hverandre gode»? Ta kontakt med Arne Devold.
Kommentarer
Regnskap, skatt og rådgivning
Devold Consulting er et autorisert regnskapsførerselskap i Bergen. Vi tilbyr komplette regnskapstjenester, bedriftsrådgivning og automatisering av regnskap.